KFC’s Kipsalon campagne is een authentieke ode aan de echte Rotterdamse klassieker, geschoten zonder script, zonder acteurs en met oprechte reacties.
Amsterdam, 15 april 2025 – De kapsalon is meer dan alleen een gerecht. Het is een symbool van de Nederlandse diversiteit. Ontstaan in een Kaapverdische kapper, geïnspireerd door Turkse eetgewoonten, geboren in de straten van Rotterdam en omarmd door heel Nederland. Kapsalon is cultuur, en daarom brengt KFC juist bij de herintroductie van haar eigen KFC Kipsalon een ode aan de klassieker. In een opvallende campagne, ontwikkeld samen met creatief bureau Truus, maakt KFC niet alleen ruimte voor smaak, maar vooral voor de mensen achter de kapsalon. De echte experts die zonder scripts, casting, en in oprechte reacties, zich uitspreken over de kapsalon én KFC’s Kipsalon. Die versie van KFC is vanaf 15 april tot en met 9 juni terug op het menu in alle restaurants van KFC in Nederland zodat iedereen hun ongezouten mening kan geven.
Echter dan dit krijg je het niet
Voor deze campagne ging KFC terug naar de bron: Rotterdam. Door samen te werken met de échte experts – Rotterdammers zelf – geeft het merk een podium aan de stad waar de kapsalon ooit ontstond. In niet-gescripte straatinterviews staan Rotterdamse voorbijgangers centraal, wat vinden zij van KFC’s versie van de Kapsalon. De video is aangepast naar een 4:3 formaat voor een authentieke, onderscheidende look met meer karakter. En voorbijgangers kregen wegwerp-fotocamera’s zodat ze zelf foto’s konden maken die KFC vervolgens heeft gebruikt in de campagne. Niet alleen experts van de straat kwamen aan bod, maar ook horeca-ondernemers uit Rotterdam die bekendstaan om hun eigen kapsalon. Het resultaat is dan ook een eerlijke campagne, waarin een grote focus ligt op authenticiteit. De perfecte manier om de tijdelijke terugkeer van de immens populaire KFC Kipsalon te vieren.
“Deze herintroductie van de Kipsalon past bij KFC’s merk-DNA: fris, gedurfd en net even anders. Maar waar het merk bekendstaat om zijn rebelse karakter, kiezen we hier ook nadrukkelijk voor een respectvolle benadering. We willen laten zien dat een wereldwijd merk als KFC lokale iconen graag wil eren op onze eigen manier,” aldus Tamara van Beelen, Head of Marketing bij KFC Nederland.
De 360-gradencampagne is de opvallende opvolger van de ‘Nacht KFC’. Dit was een wereldwijde primeur voor KFC want toen opende de deuren van de allereerste ‘Nacht KFC’, geopend van 22:00 uur tot 04:00 uur ‘s nachts voor de echte late night cravings. Met exclusief op het menu, KFC’s versie van de iconische kapsalon.
Credits:
Klant: KFC
Reclamebureau: Truus
Media Agency: Abovo Media
PR agency: Ovide
LINK naar 20” OLV (YouTube)
LINK naar media, OOH en social ads
NOOT VOOR DE REDACTIE. NIET VOOR PUBLICATIE.
Over KFC Nederland
Sinds 1972 opereert de Amerikaanse formule van kiprestaurants, Kentucky Fried Chicken, in Nederland. Inmiddels telt Nederland 96 KFC-restaurants. Iedere dag worden de kip en de vegetarische opties door de KFC-koks vers bereid. Nog steeds naar het originele recept uit 1939 van oprichter Colonel Harland Sanders. Naast de focus op het product en het verder uitbreiden van het aantal restaurants, is er in de bedrijfsvoering van de restaurantformule veel aandacht voor de ontwikkeling van alle medewerkers.
kfc.nl